Titulní obrázek

Honda pracuje na malém elektromobilu do měst

Publikováno: 25.leden 2013

Malé elektromobily jsou v současné době velmi oblíbené. Využívají se hlavně do městského provozu. I proto se automobilka Honda rozhodla obohatit tento segment.

Nazývat je auty je vlastně nesprávné, nicméně se zdá, že se s malými elektrickými vozítky budeme setkávat stále častěji. Vize automobilek jsou takové, že by se maličké a lehké elektromobily měly stát ideálními dopravními prostředky do přeplněných měst. Taková auta jsou určena jen k drobným pojížďkám po městě, na cestu mimo ně nemají ani dostatečný dojezd ani patřičnou výbavu.

Jakousi definicí městského elektrického vozítka je francouzský Renault Twizy. Japonská Honda mu teď možná chystá konkurenta, když představila prototyp nazvaný lakonicky Micro Commuter Prototype.

Auto bylo připraveno tak, aby vyhovovalo nově připravované japonské legislativě pro minivozítka. Tato nová kategorie by se měla zařadit pod v Japonsku oblíbené kei-cars, tedy malá auta, která jsou v Japonsku daňově zvýhodněna.

Kei-cars mohou mít maximální rozměry 3,4 × 1,48 × 2 metry (délka × šířka × výška) a motor s objemem nejvýše 660 kubických centimetrů a výkonem 47 kW.

I připravovaná japonská legislativa totiž odpovídá tomu, co Evropa označuje jako motorová vozidla kategorie L7. Česká legislativa má pro totéž označení LE a jde de jure o kategorii těžkých motorových tříkolek, tedy v podstatě o motocyklovou kategorii.

Spadají sem však i čtyřkolky, které mají v nenaloženém stavu hmotnost 400 kilogramů a maximální výkon motoru 15 kW. Právě tyto parametry nová malá Honda splňuje.

Než si sjednáte pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla, porovnejte povinné ručení jednotlivých pojišťoven. Liší se jednak cenou, ale i výší limitů krytí, sazbami připojištění, přirážkami ke čtvrtletním platbám nebo slevami za sjednání přes internet. Nejlevnější povinné ručení sjednáte online.

Oproti současným vozům této kategorie je vozítko zajímavé především uspořádáním interiéru. Je totiž variabilní a sedadla jsou v konfiguraci 2 + 1 pro převoz dvou dětí a jednoho dospělého nebo v klasickém dvoumístném uspořádání.

Honda pro svůj malý prototyp vyvinula novou platformu, nazvanou Variable Design Platform. Veškeré důležité komponenty jako baterie, motor a řídící jednotka jsou umístěny v zadní části podlahy vozu, takže zbytek auta jimi není konstrukčně definován a omezován.

Miniaturní elektromobil měří na délku 2 550 mm, široký je pouze 1 250 mm a výška je 1 445 mm. Maximální rychlost vozítka je 80 km/h a dojezd na jedno nabití lithium-iontových baterií je asi 60 km. Nabíjení trvá tři hodiny.

Novinka by se měla veřejnosti představit již v tomto měsíci.

„Bůh stvořil člověka, když ho přestaly bavit opice. Na další pokusy už pak neměl nervy.“ Mark Twain